Ons MVO beleid

Wanneer we bij Hokra spreken over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, dan is het vertrekpunt dat promotionele artikelen, promotionele middelen of merkactivatie campagnes leuk moeten zijn voor iedereen. Voor de ontvangers, de opdrachtgever én de mensen die er aan werken. Het moet leuk zijn voor de hele keten en haar omgeving.

Ons MVO-beleid valt eigenlijk uiteen in twee delen: de mens kant en de milieu kant. Hiermee willen we bijdragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.

Neem contact op
Image

De mens kant van ons MVO-beleid

Productie buiten de EU
Wanneer we produceren buiten de EU, onderzoeken we onder welke omstandigheden de producten geproduceerd worden; de ILO richtlijnen (International labour organisation) nemen we als uitgangspunt.

Op de werkvloer
Daarnaast hebben we de ‘mens kant’ binnen ons eigen bedrijf. We houden in het vizier dat medewerkers het naar hun zin hebben, dat ze zich kunnen ontwikkelen waar zij dat willen en dat ze simpelweg een redelijk salaris kunnen verdienen. Daarom gaan wij altijd met onze collega’s in gesprek en stellen we vragen als: “Hoe vind je de sfeer binnen het team?” of “Hoe is het met het werkplezier?”.

De wereld om ons heen
Ook belangrijk: de wereld om ons heen. Wij vragen ons altijd af of we werk kunnen onderbrengen bij bedrijven die werken met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Handlingsklussen worden daarom ook regelmatig uitgevoerd door Avres en laten wij het drukken van artikelen graag uitvoeren door Drukkerij Mooi.

De milieu kant van ons MVO-beleid

Onze planeet
Ons doel is om promotionele producten te laten produceren die zo’n laag mogelijke impact hebben op het milieu. Daarom begint de productie altijd met de vraag: “Waarom maken we eigenlijk artikelen?” We vertrekken dus altijd met een doel. Want je kunt nog zo duurzaam produceren, maar als je niet weet met welk doel je dat doet, heeft het überhaupt geen zin.

De keuze voor duurzaam
Die doelstellingsvraag stellen wij ook aan de opdrachtgever. Daarna starten wij met het bedenken van ideeën. Hebben we het uiteindelijke idee bedacht dan kijken we hoe we het idee zo duurzaam mogelijk zouden kunnen laten produceren. Daar is ook de kennis vanuit onze leveranciers voor nodig. Iets waar we kritisch op zijn; want wat maakt het zo duurzaam en welke certificaten zitten erbij?

Bewustwording
De milieu kant van ons MVO-beleid gaat ook over bewustwording. Om onze opdrachtgevers duidelijk te maken welke artikelen in onze voorstellen en offertes duurzaam zijn, hebben wij een label ontwikkeld die aangeeft of het artikel duurzaam is, zo proberen we te sturen naar duurzamere keuzes en creëren we ook echt bewustwording.

At the Hokra office

Een duurzaam kantoor
Ook op onze eigen locatie hebben we maatregelen getroffen om de impact op het milieu te verminderen. 10 jaar geleden zijn we gestart met de Milieu Barometer van Stimular; waarmee we onze CO2 uitstoot, elektriciteitsverbruik, gasverbruik etc. meten. Zo kunnen we precies zien hoe dit zich ontwikkelt. Want als je iets meet, kun je ook doelen stellen en daarop handelen. Precies daarom hebben we het dak van ons pand vol gelegd met zonnepanelen. Hiermee wekken we de elektriciteit op die we zelf gebruiken én voorzien we ook onze elektrische wagens – die zakelijk rijden -daarmee van stroom.

Goed doel
Jaarlijks steunen we een goed doel. Dat vinden we belangrijk. Zo steunden we Stichting Kinderhulp en steunen we sinds 1 januari 2024 ‘The Ocean Cleanup’.

Beleid, inzicht en assurance

Certificering
Tot slot hebben we ons hele beleid laten certificeren: het ISO 14001 beleid. Er wordt vanuit opdrachtgevers vaak gevraagd of we inzicht kunnen bieden in onze prestaties op het gebied van mens, milieu, maatschappij en business ethics. Dit doen we via Ecovadis. Daarnaast werken we ook met MVO-register, daarmee worden al onze inspanningen gerapporteerd; die we vervolgens laten verifiëren. Zo weten we of we op de goede weg zitten.

Inzicht
Als service bieden we onze opdrachtgevers inzicht in welk percentage van hun bestedingen duurzaam zijn ingekocht.
Zo hopen we met ons MVO-beleid eraan bij te dragen dat promotionele artikelen, promotionele middelen én merkactivatie campagnes écht leuk zijn voor iedereen.

Assurance
Ons MVO beleid wordt geverifieerd door MVO register en FIRA zodat je ook zeker weet dat onze mooie woorden ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Je kunt het hele rapport hier lezen.

Neem contact met ons op.

Foto Hover
Martin
de Winter
Directeur | Strategie & Concept
0183 – 58 74 02
Foto Hover
Jantina
Leeuwis
Account Director / Partner
0183 – 58 74 03